Abstract | Licencijatski rad „Teološka analiza zbornika dalmatinskih klapskih pjesama i klapsko pjevanje iz perspektive nove evangelizacije“ sastoji se od tri dijela. Prvi dio služi kao uvod u temu i u njemu se obrađuju osnovni pojmovi klapskog pjevanja, a potom se ukazuje na elemente crkvenog pjevanja koji su jedan od izvora ovog pjevanja. Promatrajući tekstove zbornika mogu se nazrijeti dvije religiozne tradicije: kršćanska i antičko-staroslavenska tradicija. U zbornicima je sveukupno 612 pjesama. U drugom dijelu analizira se teološka ostavština u zbornicima. Najprije se analizira teološko-dogmatski pojmovi, a potom kršćanski moral. Od teološko-dogmatskih pojmova analiziraju se pojmovi Bog, Isus (pojmovi vezani za Isusov život, smrt i uskrsnuće), Duh Sveti, nekoliko pojmova iz kršćanske eshatologije među kojima valja istaknuti raj, pojmove iz teološke antropologije kao što su duša, anđeo i vrag i na kraju molitva. Moralne poruke istražuju se preko karakterističnih životnih situacija kao što su ljubav, život, smrt i obitelj. Za svaku situaciju donosi se popriličan broj primjera iz zbornika. Zaključuje se da 29,7 % pjesama u tekstovima ima pojam koji se može dovesti u vezu s kršćanstvom. U trećem dijelu govori se o odnosu Crkve i kulture te na koji način klapsko pjevanje uklopiti u novu evangelizaciju ad intra i ad extra. Istraživanje jezika i jezičnih izričaja, pa tako i teološkog jezika i pojmovlja koji se sačuvao u klapskoj pjesmi može pomoći teologiji u razumijevanju čovjekovih briga, čežnja i nadanja u svakodnevnom životu, ali i u budućem crkvenom kulturnom djelovanju i navještaju evanđelja. Najljepši primjer ovog podudaranja može se vidjeti u pojmu i važnosti ljubavi za klapsku pjesmu i za teologiju. Naša dalmatinska i hrvatska Crkva treba još više iskoristiti klapsku pjesmu u svim aspektima kulturne evangelizacije. |
Abstract (english) | The licentiate thesis "Theological analysis of the proceedings of Dalmatian klapa songs and klapa singing from the perspective of the new evangelization" consists of three parts. The first part serves as an introduction to the topic and deals with the basic concepts of klapa singing, and then points to the elements of church singing, which are one of the sources of this singing. Observing the texts of the anthology, two religious traditions can be glimpsed: the Christian and the ancient-old Slavic tradition. There are a total of 612 songs in the proceedings. The second part analyzes the theological legacy in the anthologies.
The theological-dogmatic concepts are analyzed first, and then Christian morality. From the theological-dogmatic terms, the terms God, Jesus (terms related to Jesus' life, death, and resurrection), the Holy Spirit, several terms from Christian eschatology, among which heaven should be highlighted, terms from theological anthropology such as soul, angel, and devil are analyzed, and prayer at the end. Moral messages are explored through characteristic situations in life such as love, life, death, and family. For each situation, many examples from the proceedings are provided.
It is concluded that 29.7% of the song's lyrics have a term that can be linked to Christianity. The third part talks about the relationship between the Church and culture, and how to fit klapa singing into the new evangelization ad intra and ad extra. The research of language and linguistic expressions, including the theological language and terminology that has been preserved in the klapa song, can help theology in understanding human concerns, longings, and hopes in everyday life, but also future church cultural activities and the proclamation of the Gospel.
The most beautiful example of this matching can be seen in the concept and importance of love for klapa song and theology. Our Dalmatian and Croatian Church should make even more use of klapa song in all aspects of cultural evangelization. |